I enhver virksomhed er det medarbejderne, der skaber værdierne. Derfor er det vigtigt med fælles visioner, scenarier og strategier. Lad medarbejderne få et break og et mentalt pusterum..…et sted ude i verden! Så får virksomheden et godt fundament for øget produktion og overskud.
Det er med relationer som med biler. Hvis man ikke passer dem, ruster de! Det gælder naturligvis også for medarbejderne i en virksomhed. I dag er der behov for, at alle medarbejdere i en virksomhed træder i karakter og spiller aktivt med i fællesskabet. Allerbedst er det, hvis den enkelte medarbejder kan få øje på, hvor hun eller han kan bidrage i den store komplekse virkelighed og så spille ind der, hvor det er relevant.
Hele teamet skal i spil
Teambuilding kan være en konstruktiv hjælp til at få øje på dette og en metode til at fremme dynamikken i en virksomhed. Det handler om at åbne deltagernes øjne for, hvordan niveauet i virksomheden kan hæves i forhold til det eksisterende. Det handler om at skabe engagement, forståelse, et godt socialt klima og lyst til at fokusere på og udvikle fælles værdier.
Kunsten er at få hele teamet i spil, så der kan opnås forandringer, nytænkning, engagement og fælles visioner. Alle medarbejdere i gruppen skal være aktive og arbejde med de mentale og fysiske øvelser for at opnå et fælles mål. Teambuilding drejer sig om, at medarbejderne ikke kun skal kende hinanden som kolleger, men som hele mennesker!
Alle sanser tages i brug
Men hvis teambuilding skal have 100 % effekt, skal medarbejderne bringes ud af de daglige, trygge rammer.
De vante omgivelser ”inspirerer” os til at køre i de sædvanlige rutiner. Derimod er det effektivt, hvis deltagerne
i fremmede omgivelser oplever et boom af aktiviteter, som berører alle deres sanser.
Ved hjælp af professionelle og erfarne instruktører guides de igennem de mange udfordringer og oplevelser.
De erfarer, at der er brug for alle talenterne i en gruppe. De fornemmer også, hvordan de ved fælles indsats kan få held med at skabe konstruktive forandringer i virksomheden.
Rammer af høj kvalitet er en forudsætning
En vellykket teambuilding åbner gruppens øjne for, hvad der nødvendigvis skal ændres. Men det gælder om at være kvalitetsbevidst, hvis virksomheden vil opnå det maksimale med hensyn til deltagernes engagement og præstationer på en teambuilding. Alt skal klappe til tiden, og arrangørerne skal være professionelle. De skal være på tæerne - og på forkant!
En teambuilding kræver kvalitet i rammer og indhold. Hvem ville sende et håndboldhold af sted til OL og forvente en guldmedalje, hvis ikke der var sørget for kvalitet i alt det, der sker uden for banen? Nej vel! Det samme må forlanges, hvis teambuilding skal blive en sejr for virksomheden. Alt skal lægges godt tilrette, så ”spillerne i fællesskab kan præsterer sublimt boldspil på banen.”
Opmærksomheden må ikke afledes af irritation over indkvartering, dårlig service, elendig fortæring eller triste omgivelser. Niveauet skal være i top, så gruppen føler sig veltilpas og kan fokusere på det væsentlige. Og uanset hvilke aktiviteter, der vælges, skal de afvikles sammen med erfarne instruktører.